top of page

Inleiding

De Renault Wind heeft de genen van een RS en de lichaamsbouw van Quasimodo. Waar moet je op letten bij de aankoop van zo’n auto?

Compacte cabriolets en commercieel succes zijn woorden die niet vaak in dezelfde zin voorkomen. Daarvoor hoef je niet verder te kijken dan naar de Daihatsu Copen en de Smart Roadster: leuke auto’s, maar bepaald geen kaskrakers. Ook de curieus genaamde Renault Wind, introductie 2010, brengt zijn maker niet de gedroomde verkoopaantallen. De 3,83 meter lange coupé-cabriolet met het ingenieuze draaidak wordt gepositioneerd tussen de Twingo en de Clio. Met deze modellen deelt hij alleen zijn techniek, want de vormgeving is afwijkend en vooral eigenzinnig.

Cabriogevoel

De Wind heeft een voorbumper met grote luchthappers, een vlakke en langgerekte voorruit en een schuin aflopende rug. Voor het cabriogevoel zorgt een elektrisch bedienbaar kunststof dak dat aan de achterkant scharniert. De kapconstructie van Webasto weegt 22 kilo en opent of sluit in 12 seconden. Efficiënt ruimtegebruik – in geopende toestand verdwijnt het dak in de achterklep als een plak Gruyère tussen twee toastjes – betekent dat de bagageruimte altijd 270 liter groot is. Een keerzijde van de constructie is de hoge opbouw waardoor het model boven de taillelijn nogal ‘zwaar’ oogt. In tegenstelling tot de meeste CC-achtigen is de Wind een pure tweezitter. Een gedurfde keuze waarvoor Renault waardering verdient, want het ontbreken van een pro forma achterbankje met discutabele functionaliteit betekent dat bestuurder en bijrijder extra beenruimte tot hun beschikking hebben. Het dashboard is speciaal voor de Wind ontworpen en heeft een ‘racy’ instrumentencluster met drie aluminiumkleurige kijkbuizen en een hoogglans overkapping; het driespaaks stuur is alleen in hoogte verstelbaar.

renault_wind_18-768x576.jpg

Renault Sport

Over ‘racy’ gesproken, Renault Sport heeft een groot aandeel gehad in de ontwikkeling van de tweezitter. Ondanks het ontbrekende RS-opschrift is de hand van de sportdivisie duidelijk merkbaar. De stevig-sportieve onderstelafstemming mist de harde randen van een ‘echte’ RS, maar heeft genoeg scherpte om te spreken van uitdagende rijeigenschappen. Met uitgeschakeld ESP behoort zelfs overstuur tot de mogelijkheden. De elektrisch bekrachtigde besturing blijft een beetje achter bij de sportieve belofte, maar verstoort het feestje niet. Onzichtbaar en van grote invloed op het rijgedrag zijn de talloze onderhuidse verstevigingsprofielen die de torsiestijfheid van de carrosserie vergroten; de geïntegreerde rolbeugel achter de voorstoelen beschermt inzittenden bij een koprol. Het motoraanbod bestaat uit twee viercilinder benzinemotoren, de smeuïge en soepele 1.2 TCe turbomotor met 100 pk/152 Nm en de ruigere atmosferische 1.6 16V met 133 pk/160 Nm van de Twingo RS. De grote viercilinder is een klassieke toerenmachine: het maximum draaimoment piekt bij 4400 toeren, het vermogen een streep onder 7000 toeren.

renault_wind_gordini_2-768x576.jpg

Sportief motorgeluid

Ook het motorgeluid is uitgesproken sportief, zodat het een aanrader is voor liefhebbers van hard werken en veel schakelen. Beide motoren zijn verbonden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Het Nederlandse leveringsprogramma begint in 2010 bij 19.900 euro voor de 1.2 TCe Dynamique met 16-inch wielen, mistlampen, een leren stuur en pookknop, en een radio/cd-speler. De Exception heeft 17-inch wielen, leer/stof bekleding, climate control, een regen/lichtsensor, Bluetooth-audio streaming en een usb-aansluiting.

De Collection is in beperkte oplage geleverd in de kleuren wit en zwart met een hoogglans wit of zwart dak, striping en een interieur met leer en stoelverwarming. Topmodel Gordini, debuut 2011, heeft onder meer zwart of blauw gelakte 17-inch wielen, speciale striping, zwartblauw leer en een blauw leren stuur.

Verkoopcijfers

renault_wind_gordini_3-768x576.jpg

Aantrekkelijke rijeigenschappen en een gunstige instapprijs doen weinig voor de Europese verkoopcijfers van de Renault Wind. In Nederland zijn sinds 2010 amper 300 stuks verkocht, zodat het geen grote verrassing is dat hij begin dit jaar uit de Nederlandse prijslijsten is verdwenen. Dat is spijtig, want de Wind is zonder twijfel de leukst rijdende cabrio in zijn klasse. Buiten de gewenningsbehoeftige vormgeving blijven de kritiekpunten beperkt tot de onoverzichtelijke achterkant en de roep om meer vermogen, wat een verkapt compliment is voor het competente onderstel.

Naast de rijeigenschappen zijn het ruime interieur, de slimme dakconstructie en het sportief-comfortabele karakter pluspunten van deze kekke koets. Het occasionaanbod is gunstig geprijsd en over de bouwkwaliteit en degelijkheid zijn geen wanklanken te horen. Ongeacht wat je van het model vindt, blijft het een opvallende verschijning en de status van toekomstige klassieker lijkt bij voorbaat gegarandeerd.

2010-geneva-auto-show-renault-wind_17.jp

MOtor

De 1.2 TCe turbomotor heeft een goede staat van dienst en ook de atmosferische 1.6 16V RS-motor heeft geen opvallende aandachtspunten. Beide motoren hebben een distributieriem met een vervangingsinterval van 120.000 km/6 jaar.

renault-wind-droptop-hd-wallpaper-previe

Transmissie/onderstel

Versnelde slijtage van fuseekogels/onderste draagarmen komt weleens voor bij de 1.6 16V. Transmissie en koppeling zijn op hun taak berekend; omdat de 1.6 16V kan uitnodigen tot een sportievere rijstijl is de kans op slijtage gevoelsmatig wat groter, maar net als bij de Twingo RS is de techniek daar in principe goed tegen opgewassen.

migration-nl-be-180308-mz_2010-7-7_test_

Interieur/exterieur

De halfautomatische dakconstructie geeft geen aanleiding tot zorgen. Eventuele rammel- of kraakgeluiden zijn te verhelpen met afstellen en/of invetten van de voorste vergrendelpunten. Versleten raamrubbers (bovenkant zijraam/dak) kunnen water binnenlaten. De 17-inch lichtmetalen wielen met blank gelakt aluminium zijn vatbaar voor loslatende blanke lak en witte corrosievlekken. Verder zijn de optionele parkeersensoren achter (en het liefst ook voor) een must om bumperschades te ontlopen.

Renault-Wind_2011_1600x1200_wallpaper_13

Conclusie

Tijdlijn

2010 introductie Renault Wind
2011 introductie Gordini
2013 einde levering in NL

Onderdeelprijzen

Remschijven voor, per set € 162,14
Remblokken voor, per set € 76,84
Distributieset compleet, vanaf € 133,71
Koppelingsset incl. druklager vanaf € 398,59
Michelin Pilot Sport 3, 205/40 R17 vanaf € 126,90

Prijzen zijn exclusief btw en montage en gelden voor een Wind 1.2 TCe uit 2011.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 195,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 295,–

Het onderhoudsinterval is 30.000 kilometer of twee jaar

KOPEN
+ volop rijplezier
+ opvallende vormgeving
+ ruim interieur
+ slimme kapconstructie

Niet kopen
– onoverzichtelijke koets
– verdient meer vermogen

renault-wind-m-03.jpg
bottom of page